Napelemes autót épített a matektanár

Napelemes autót épített a matektanár


Én lehettem volna az indiai Elon Musk”: Ismerjük meg a matematikatanárt, aki napelemes autót készített

A kasmíri Srinagarból származó matematikatanár, Bilal Ahmed azzal keltett nemrég szenzációt, hogy napelemes autót készített. Célja az volt, hogy egy olyan „luxus” és „fenntartható” járművet építsen meg, amely nemcsak a szupergazdag emberek számára érhető el. Tizenegy évet töltött azzal, hogy kutatott a téma iránt, és terveit folyamatosan fejlesztette, míg végül álma 2022 júniusában megvalósult. A végeredmény egy DeLorean-hoz hasonlító, felfelé nyíló ajtókkal rendelkező tökéletes termék lett.

Az északi régióban emelkedő üzemanyagárak még időszerűbbé tették a találmányt. Ráadásul a Tesla indiai távolléte miatt a napelemekkel díszített elképzelés hamar megragadta az autórajongók fantáziáját.

Az olyan autók, mint a Mercedes, a Ferrari, vagy a BMW csak álom marad egy hétköznapi ember számára. Kevesen engedhetik meg maguknak, a legtöbb átlagembernek elérhetetlen, hogy ilyen autókat vezessen, vagy akár csak utasként is kipróbálhassa. Ilyen autókat csak a gazdagok engedhetnek meg maguknak. Úgy gondoltam, nagyszerű lenne, ha lehetővé tennénk az átlagember számára is a luxusérzetet” – árulta el Bilal a Rising Kashmir portálnak.

 

A napelemes autó jellemzői

Ahmed autója egyedülálló abban, hogy szinte minden felületet napelem borít; a motorháztetőtől a hátsó szélvédőig, ami maximális energiatermelést tesz lehetővé. Ez különösen azért fontos szempont, mert Kasmírban az időjárás általában borongósabb, mint India más területein, a Bilal forrásából származó napelemek, úgynevezett monokristályos napelemek pedig több kw/h villamos energiát termelnek, mint más panelek. Ezek a panelek kevésbé napos körülmények között is működnek, ezért különösen ideális olyan régiókban, mint Kasmír, ahol a hőmérséklet gyakran fagypont alá esik (0 Celsius-fok, 32 Fahrenheit-fok).

India Dzsammu és Kasmír régiója az ország egyik leghidegebb régiója, jellemzően borús és hűvös időjárással” – mondta Ahmed. – „Ezért olyan napelemeket használtam, amelyek még kevésbé napsütéses napokon is nagyobb hatékonyságot tudnak biztosítani.

A másik figyelemreméltó szempont pedig az, hogy Ahmed tervét külső finanszírozás nélkül valósította meg. A kétgyermekes apa azt állította, hogy több mint 15 millió rúpiát (18 200 eurót) költött a teljesen automata autó megépítésére, miután tanulmányozta az 1950-es évekbeli modelleket, és más szakértőkkel is konzultált.

Amikor elkezdtem a projektet, és még azután sem, hogy befejeztem, senki sem nyújtott nekem anyagi segítséget; ha megkaptam volna a szükséges támogatást, talán én lettem volna India Elon Musk-ja” – mondta a riporterek kérdéseire válaszolva.

 

Mitől olyan különleges a napelemes autó?

Mint ahogy említettem, Ahmed autójának minden elérhető felületét napelemek borítják, a motorháztetőtől a hátsó szélvédőig. A szedán viszonylag kis felületéből kinyerhető energia mennyiségének maximalizálása volt sikerének a kulcsa. A férfi a monokristályos napelemek mellett döntött, amelyekben minden egyes fotovoltaikus (PV) cella egyetlen szilíciumkristályból áll. Ezek több kilowattóra áramot termelnek, mint a napelemek másik fő típusa, a polikristályos panelek.

 

 

A második, talán még szembetűnőbb tervezési jellemző, hogy az autó felfelé nyíló „sirályszárnyakkal” rendelkezik. Annak ellenére, hogy házilag barkácsolt, úgy néz ki, mintha egy erős széllökés hatására fel tudna szállni. Dzsammu és Kasmír korábbi főminisztere, Omar Abdullah a Twitteren a híres „Vissza a jövőbe” című film autójához hasonlította. Ez a megvalósulás azonban nem az időutazásra szolgál, hanem arra, hogy az ajtók az ég felé fordítva a lehető legtöbb napfényt befogják. Ahmed elmagyarázta, hogy a panelek irányt változtathatnak, a nap mozgásának megfelelően, amit távirányítóval lehet működtetni. "A fékrendszer is regenerálja az áramot az akkumulátorokba, ezzel energiát takarít meg" – mondta Ahmed.  – „Ez környezetbarát, és ingyenes energiaforrásokkal működik. Hatalmas potenciál rejlik benne, hogy forradalmasítsa a piacot.”

 

Teremthet-e zöld munkahelyeket a kasmíri fiatalok számára?

A finanszírozás hiánya mellett Ahmedet a felszerelések hiánya is hátráltatta. Az autó jelenleg ólom-savas akkumulátort használ, de ez a megfelelő eszközökkel lítium akkumulátorra fejleszthető.

A másik probléma az, hogy a helyi szerelők nem elég képzettek. A tudásuk korlátozott, ami miatt nagyon nehéz elmagyarázni nekik" – mondta a Rising Kashmirnak.

Annak ellenére, hogy a fenti kihívásokkal kell szembenéznie, a feltaláló azt reméli, hogy céget alapíthat a járművek tömeggyártására, amely egyben munkalehetőségeket teremthet a régióban élő fiatalok számára. A céget gyermekeiről, Yosháról és Maisháról nevezné el, így a YMC nevet viselné. A monogram egyébként már a prototípus oldalára is rá van nyomtatva.

Bár még mindig szükség van több támogatóra, Ahmed már megszerezte a srinagari Nemzeti Technológiai Intézet Innovációs Központjának (IIED) támogatását. Saad Parvez, az IIED központ vezetője elmondta ezzel kapcsolatban: „Az IIED központ segíteni fog Bilal Ahmednek az innováció fejlesztésében, és összehozza őt azokkal az iparágakkal vagy fórumokkal, amelyek további segítséget nyújthatnak neki. A helyi innovátorainknak motivációra és piacra van szükségük. A kihívás az innováció piacra juttatása."

 

 

Forrás:

thegoodnewshub.com

euronews.com

Kép forrása: basiitzargar/ Twitter; Bilal Ahmed

Tetszett a cikk?

 

Magazin cikkajánló

További cikkek »